Пріоритетним завданням системи дошкільної освіти є охорона життя, збереження та зміцнення здоров’я дошкільників, тому що, на наше глибоке переконання, вберегти дитину від негараздів – це значить закласти фундамент для її здорового розвитку, допомогти жити повноцінно і щасливо.
Мабуть, ви звертали увагу на план евакуації, який висить у кожному громадському приміщенні (школі, дитячому садочку, лікарні, залізничному вагоні тощо). Як ви вважаєте, хто і з якою метою оприлюднює такі інструкції?
Організаційна структура цивільного захисту в закладі дошкільної освіти будується за принципами, що діють на всіх об’єктах господарського комплексу, але з урахуванням специфіки ЗДО.
Метою цивільного захисту ЗДО є завчасна підготовка об’єкта до захисту від наслідків надзвичайних ситуацій, зниження втрат, створення умовдля підвищення стійкості роботи закладу, своєчасного проведення рятувальних та інших невідкладних робіт.
Відповідальність за організацію та стан цивільного захисту, постійну готовність його сил і засобів до проведення зазначених робіт покладається на начальника цивільного захисту — керівника закладу дошкільної освіти Волкову І.В.
При керівникові (начальник ЦЗ) створний штаб ЦЗ — орган управління начальника. Склад штабу комплектується штатними працівниками ЗДО №114 , які не звільнені від виконання основних обов’язків. Штаб складається з начальника, його заступників (помічників), інших фахівців.
Головне завдання цивільного захисту закладу дошкільної освіти є:
– забезпечення готовності до проведення заходів щодо захисту дітей та працівників ЗДО при будь – яких надзвичайних ситуаціях техногенного та природного характеру;
– поліпшення в закладі дошкільної освіти якості освітньої роботи з дітьми з питань особистої безпеки і захисту життя в надзвичайних ситуаціях;
– удосконалення теоретичних знань і практичних навичок педагогічних працівників ЗДО із питань захисту і дій в умовах надзвичайних ситуацій;
– пропаганда кращого педагогічного досвіду з проблем виховання і організації заходів щодо попередження і реагування на надзвичайні ситуації.
Робота штабу організовується шляхом видання наказів, розпоряджень і вказівок начальника ЦЗ, начальника штабу та рішень місцевої державної адміністрації. Головна функція штабу ЦЗ — здійснення заходів щодо захисту вихованців та працівників навчального закладу, забезпечення вчасного оповіщення їх, а також населення про загрозу або виникнення НС. Штаб організовує та забезпечує безперервне управління ЦЗ об’єкта, розробляє план дій органів управління і сил ЦЗ навчального закладу із запобігання та ліквідації НС, періодично коригує та забезпечує його виконання, організовує і контролює навчання працівників закладу з ЦЗ.
Напрямки реалізації завдання
Нормативно – правові документи
Відповідно до чинного законодавства, в навчальних закладах України цивільний захист – постійна і обов’язкова складова управлінської діяльності керівника. Нормативні документи вимагають від керівника дошкільної установи постійної готовності функціонування об’єкта в умовах надзвичайних ситуацій техногенного, природного характеру, підвищення якості навчання з цивільного захисту та безпеки життєдіяльності.
Керівник нашої дошкільної установи керується наступними нормативно – правовими актами у сфері цивільного захисту:
1. Закони України
- Кодекс цивільного захисту України
- Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Кодексу цивільного захисту Українизі змінами, внесеними згідно із Законом№ 389-VIII від 12.05.2015
- Про захист населення від інфекційних хвороб
- Про зону надзвичайної екологічної ситуації
- Про об’єкти підвищеної небезпеки
2. Постанови Кабінету Міністрів України
- Про затвердження Положення про організацію оповіщення і зв’язку у надзвичайних ситуаціях(від 15.02.1999 № 192)
- Про затвердження Інструкції про порядок списання непридатних захисних споруд цивільної оборони(від 08.04.1999 № 567)
- Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки(від 11.07.2002 № 956)
- Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю(від 19.08.2002 № 1200)
- Про затвердження Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями(від 24.03.2004№ 368)
- Про затвердження Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту(від 26.06.2013 № 443)
- Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях(від 26.06.2013 № 444)
- Про затвердження Положення про добровільні формування цивільного захисту(від 21.08.2013 № 616)
- Про затвердження Порядку утворення, завдання та функції формувань цивільного захисту(від 09.10.2013 № 787)
- Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту(від 23.10.2013 № 819)
- Про затвердження Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру(від 30.10.2013 № 841)
- Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту(від 09.01.2014 № 11)
3. Розпорядження Кабінету Міністрів України
4. Накази міністерств і відомств України
- Про затвердження Типових норм належності вогнегасників(наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02.04.2004 № 151, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.04.2004 за № 554/9153)
- Про затвердження Плану реагування на радіаційні аварії(наказ Державного комітету ядерного регулювання України Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 17.05.2004 № 87/211, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.06.2004 за № 720/9319)
- Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій(наказ Міністерства надзвичайних ситуацій України від 12.12.2012 № 1400, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.01.2013за № 40/22572)(Додаток)
- Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах(наказ Міністерства охорони здоров’я України від 16.06.2014 № 398, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07.07.2014 за № 750/25527)
- Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту(наказ Міністерства внутрішніх справ України від 11.09.2014 № 934, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.10.2014 за № 1200/25977)
- наказ МОН України від 21.11.2016 року № 1400 «Про затвердження Положення про функціональну підсистему навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів діям у надзвичайних ситуаціях (з питань безпеки життєдіяльності) єдиної державної системи цивільного захисту», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2016 року № 1623/29753); - наказ ДСНС України від 12.07.2016 року № 335 «Про затвердження Примірного переліку документів з питань цивільного захисту, що розробляються центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання»; - Положення про проведення «Тижня безпеки дитини» у закладах дошкільної освіти.
Навчально – методична база
Важливою складовою роботи з безпеки життєдіяльності дітей є створення відповідного розвивального середовища. Інформаційно – просвітницька діяльність в закладі дошкільної освіти здійснюється через наочні, словесні та практичні форми роботи.
В коридорах та холах нашого закладу дошкільної освіти є пожежний щит та стенди за допомогою яких закріплюються набуті знання. Щомісяця матеріали стендів оновлюються тому інтерес до них не втрачається.
Вивчення та оцінка стану готовності закладу дошкільної освіти до реагування на НС, організації та проведення санітарної обробки персоналу і дітей, а також надання першої медичної допомоги постраждалим, проводиться під час підготовки та проведення тренування з працівниками дошкільного навчального закладу за діями у надзвичайних ситуаціях.
Великий педагог Ян Амос Коменський колись казав: «Людину, якщо вона повинна стати людиною, необхідно формувати». А коли до цих слів додати і думку психологів, що закладене до 7 років залишається у дитини на все життя, то висновок один: основна відповідальність в становленні особистості належить батькам і вихователям, бо саме вони знаходяться поруч, коли дитина робить «перші кроки» у свідоме життя. Особливо важливо, щоб такі кроки малечі були небезпечними, тому здебільшого на долю вихователів і покладена велика відповідальність формувати ті навички і установки, які дитина вже змалку запам’ятає, усвідомить і пронесе через усе життя.
Великої значимості у нашому закладі набувають обов’язкові «Тижні безпеки дитини», де процес навчання дітлахів безпеці життя здійснюється поступово, ретельно і відповідно віковим категоріям.
Під час проведення тижня організовується освітня робота з дітьми з основ безпеки життєдіяльності відповідно до навчального плану закладу дошкільної освіти та орієнтовної тематики навчання дітей з питань особистої безпеки та норм поведінки у НС.
Цей період орієнтовно складає 5 днів. Кожний день присвячений освітній роботі з малюками за одним із видів безпеки, на який запрошуються представники відповідних служб.
Під час проведення тижня безпеки традиційні навчальні заняття збагачуються сюжетно-ігровим змістом (групові ігри, виконання вправ змагального характеру, ігри – драматизації з музичним супроводом тощо).
Вихователі вчать дітей знаходити істину, шляхом запрошення їх до обговорення та направленими питаннями підводять до відповіді. Певну зацікавленість викликають у дітей вікторини, змагання, виставки дитячих робіт.
Крім заходів, що організуються безпосередньо вихователем, під час тижня безпеки обов’язково створюються умови для самостійних форм дитячої діяльності.
Тиждень безпеки дитини за своїм змістом та призначенням поєднує в собі елементи тренування з цивільного захисту та практичні заняття з малюками згідно Базового компоненту дошкільної освіти України.
По завершенню відпрацювання заходів загального плану з підготовки і проведення “Тижня безпеки дитини” у закладі дошкільної освіти керівник складає наказ за підсумками проведеної роботи.
Щоб навчити дошкільнят діяти зібрано та рішуче, не розгубитися у випадку виникнення надзвичайних ситуацій, у закладі проходить День цивільного захисту.
Метою проведення “Дня ЦЗ”:
- закріплення в дітей умінь, навиків щодо збереження та захисту здоров’я і життя під час надзвичайних ситуацій, користування засобами індивідуального і колективного захисту, надання першої медичної само- і взаємодопомоги;
- практичне відпрацювання педагогічним і обслуговуючим персоналом навчального закладу дій за планом реагування на надзвичайні ситуації;
- формування і розвиток в дошкільників та працівників закладу морально-психологічних властивостей, мужності, витримки, ініціативи, взаємної виручки під час небезпеки.
Головна умова успішного проведення “Дня ЦЗ” – його насиченість саме практичними заходами: відпрацювання прийомів користування ЗІЗ, проведення протипожежних, герметизаційних і евакуаційних тренінгів, відпрацювання практичних дій відповідно до «Плану дії в НС» тощо.
Теоретичні знання і практичні навички з питань БЖД і ЦЗ, отримані протягом навчального року і відпрацьовані в“День ЦЗ”,маютьнеоціниме значення для життя кожного дошкільника і є заставою його вмілих і правильних дій у небезпечних ситуаціях мирного часу, а значить, заставою збереження найдорожчого – здоров’я і життя
Вивчення та оцінка стану готовності ЗДО до реагування на НС, організації та проведення санітарної обробки персоналу і дітей, а також надання першої медичної допомоги постраждалим, проводиться під час підготовки та проведення тренування з працівниками закладу дошкільної освіти за діями у надзвичайних ситуаціях.
Під час тренування розбираються та оцінюються всі практичні заходи, які виконані у ході тренування, конкретні дії тих, хто навчається, за етапами тренування.
Спеціальні навчально-організаційні заходи з цивільного захисту поєднують в собі заходи тренування щодо практичної підготовки працівників навчальних закладів діям у НС та навчально-виховної роботи з дітьми з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності.
Підвищення рівня знань та удосконалення навичок щодо дій у надзвичайних ситуаціях працівників нашого закладу здійснюється на практичних заняттях.
Навчання персоналу ЗДО, визначається темами загальної підготовки їх до захисту та дій в надзвичайних ситуаціях, здійснюється як амостійно, так і на заняттях у складі навчальних груп або штатних підрозділів під керівництвом їх начальників.
Навчальні групи, їх керівники (начальники), зміст і порядок підготовки постійного складу працівників ЗДО за тематикою цивільного захисту визначає начальник ЦЗ своїм наказом.
Педагогам закладу дошкільної освіти надається професійна самостійність і право вільного вибору, методів і засобів роботи з дітьми. Особливої уваги заслуговує досвід роботи з формування основ безпечної поведінки. Основна мета такої цілеспрямованої роботи – якомога повніше підготувати дітей до розв’язання складних життєвих ситуацій, навчити їх захищати себе від небезпеки, а також запобігати дитячому травматизму.
Найбільше уваги потрібно звертати на форми роботи, що спонукають вихованців самостійно шукати виходи з непростих ситуацій, приймати виважені, продумані рішення.
Ігровий та наочний матеріал
Кожен педагог нашого садка людина індивідуальна і неповторна. Тому й розвивальні середовища з безпеки життєдіяльності дитини кожен створив відповідно до власних смаків та уподобань. Проте, обов’язковими елементами кожної групи є куточки пожежної безпеки, безпеки на дорозі, охорони та збереження дитячого здоров’я.
В кожній групі є багато дидактичних, настільно – друкованих ігор та матеріалів для творчості. Варто зауважити, що розвивальне середовище кожної групи має свої особливості і ускладнюється залежно від віку дітей.
Робота з батьками
Робота з організації безпеки життєдіяльності дітей не буде ефективною без співпраці та активної допомоги батьків.
У нашому закладі дошкільної освіти застосовуюють різні методи просвітницької роботи з родинами вихованців.
– загальні батьківські збори;
– консультації для батьків;
– педагогічно – інформаційні стенди;
– індивідуальна робота та бесіди з батьками.
Результатом спільної роботи мають стати знання та навички малечі з різних видів безпеки життєдіяльності.
Дошкільний вік – період вбирання і накопичення знань. Успішному виконанню цієї важливої життєвої функції сприяють характерні здібності дітей цього віку: підвищена сприйнятливість, вразливість, наївно-ігрове ставлення. І тут важлива роль педагога, який вводить дитину в соціальний світ.
Діти – найменш захищена частина суспільства. Опинившись в епіцентрі екстремальних подій, вони не завжди вміють і знають як діяти в несприятливих умовах, що часто приводить до невтішних наслідків. Захист дитини від реально існуючої фізичної загрози має досить чіткі риси. Обов’язок кожного дорослого – вберегти дитину від усіх негараздів, які можуть з’явитися на шляху маленького громадянина нашої держави.