Планування роботи психологічної служби закладу.
Відповідно до „Положення про ПС в системі освіти України” психологічна служба в системі освіти є складовою частиною державної системи охорони здоров’я громадян України. З метою виявлення та створення умов для розвитку особистості основними умовами діяльності ПС є:
Мета і задачі:
Згідно з проведеним аналізом роботи психологічної служби за попередній рік завданнями наступного року є:
- оптимізація освітнього процесу, поліпшення психологічного клімату в педагогічному колективі;
- профілактика дезадаптації новоприбулих дітей;
- психологічний супровід дітей «групу ризику»;
- профілактика загострення кризи 3-х років;
- психологічна підготовка дітей до школи тощо.
Пріоритетні напрямки та зміст діяльності психологічної служби в роботі дошкільниками:
1. Адаптація дітей до закладу.
1.1. Профілактика дезадаптації
• Бесіди та знайомство з батьками дітей.
• Анкетування батьків, збір анамнезу.
• Психологічна просвіта батьків.
• Психологічна просвіта педагогічного колективу.
• Індивідуальне консультування батьків про шляхи допомоги дитині в адаптації.
• Надання аналітичного звіту про організацію профілактики дезадаптації.
1.2. Контроль за адаптацією новоприбулих дітей
• Відвідування занять та спостереження за дітьми.
• Психологічна діагностика емоційного стану дітей.
• Бесіди з вихователями з метою виявлення дітей, які мають ознаки дезадаптації.
• Розробка рекомендацій батькам, вихователям.
1.3. Психологічний супровід дітей раннього віку 1-3 років
• Спостереження за психічним розвитком дитини під час перебування у закладі дошкільної освіти.
• Консультування батьків з питань розвитку мовлення, предметної діяльності. дитини, спілкування з однолітками та дорослими, ігрових рухів.
• Розробка та надання рекомендацій вихователям.
1.4. Профілактика загострення кризи 3-х років
• Діагностика психічних вікових новоутворень та виявлення порушень у розвитку.
• Спостереження за поведінкою та емоційним станом дітей у групі.
• Бесіди з вихователями про вікові та індивідуальні особливості.
• Розвивальні заняття з дітьми щодо розвитку основних психічних функцій та корекції розладів.
• Консультування батьків про допомогу дитині в подоланні кризових виявів та особливості виховання дитини 3-х років.
• Проведення занять з розвитку психічний функцій, навичок спілкування, пізнавальних процесі, емоційної сфери.
• Розвиток статевої ідентичності.
2. Психологічна підготовка дітей до школи
2.1. Вивчення готовності дітей до школи.
• Психодіагностичне обстеження готовності до школи дітей 5-6 річного віку.
• Складання загальності відомості готовності дітей до школи.
• Розробка рекомендацій вихователям та батькам щодо супроводу дітей.
• Складання індивідуальних та групових розвивальних та кореційних програм.
• Повторна психодіагностика
• Складання психологічних характеристик для школи.
• Надання аналітичного звіту про організацію роботи з майбутніми першокласниками.
2.2. Допомога у розвитку функцій, необхідних для навчання у школі
• Побудова індивідуальних та групових занять із дітьми, які потребують розвитку шкільної зрілості з аспектів:
- розвиток пізнавальних інтересів, допитливості, довільності
- розвиток мисленевих операцій: аналізу, синтезу, класифікації, порівняння тощо;
- корекція рис характеру - пасивності, боязливості, замкнутості.
• Консультування вихователів щодо побудови програм індивідуального розвитку дитини.
• Надання аналітичного звіту про психологічну готовність дітей 5-6 років до навчання у школі
3. Оптимізація освітнього процесу.
3.1. Оптимізація освітнього процесу.
• Консультації та рекомендації вихователям за проблемами.
• Добір розвивальних ігор та вправ для дітей.
• Допомога у налагодженні контактів з батьками.
3.2. Участь у роботі атестаційної комісії закладу дошкільної освіти.
• Психодіагностика вихователів, які атестуються.
• Консультації та рекомендації вихователям, які атестуються.
3.3. Психологічна просвіта
• психолого-педагогічні семінари для вихователів.
• лекторії для батьків та вихователів.
3.4. Робота з вихователями
• вивчення індивідуальних особливостей педагогічних працівників
• вивчення професійних та особистісних якостей
4. Психологічний супровід дітей «групи ризику»
4.1. Визначення дітей «групи ризику»
• Виявлення родин «групи ризику»
• Діагностування батьків з родин «групи ризику»
• Розробка рекомендацій вихователям та батькам щодо супроводу дітей.
• Складання індивідуальних та групових розвивальних та корекційних програм.
• Повторна психодіагностика
• Надання аналітичного звіту про організацію роботи з дітьми «групи ризику»
4.2. Допомога у розвитку функцій, необхідних для контролю за фізичним та емоційним станом проблемних дітей
• Побудова індивідуальних та групових занять із дітьми, які потребують допомоги в рішенні певних психологічних проблем :
- корекція - пасивності, боязливості, замкнутості, агресивності, імпульсивності
• Консультування вихователів щодо побудови програм індивідуального підходу у вихованні дитини «групи ризику»
• Складання аналітичного звіту
5. Методична робота
5.1. Підготовка (розробка) навчальних, корекційних і розвивальних програм з розвитку пам'яті, уваги, мислення, сприймання.
5.2. Підготовка (розробка) програм психодіагностичних досліджень для різних вікових груп:
- 3-4 роки;
- 4-5 років;
- 5-6 років;